Lysten til at læse kommer sjældent af sig selv. Vi skal skabe nogle rammer, hvor vi kan støtte, motivere og opmuntre eleverne til at finde glæden ved læsning.
På dette kursus får I inspiration til, hvordan I med praksisnære greb til læsefællesskaber, motiverende aktiviteter og inddragelse af forældre kan vække elevernes nysgerrighed for litteraturen og læsningen. Kurset er hands-on og giver jer indblik i konkrete metoder fra vores egen undervisning, baseret på mange års erfaring med at styrke læselysten hos eleverne.
Synes I også, det kan være svært at finde tid til skrivning i undervisningen?
Synes I også, det kan være en udfordring at skabe en skriveundervisning, der både er legende, autentisk og meningsfuld for alle elever?
Skrivning har lige så stor betydning for elevernes læring som læsning. For at blive sikre og dygtige skrivere skal eleverne skrive mere – og oftere. På dette praksisnære kursus viser vi, hvordan små justeringer i hverdagen kan skabe større fokus på skrivning og vække de små bankende skrivehjerter i jeres elever.
Med afsæt i vores egen undervisning og erfaring med skriveundervisning gennem mange år som undervisere deler vi konkrete og afprøvede idéer til, hvordan I kan integrere skrivning i fagene – fra korte, motiverende skriveøvelser til større skriveprojekter. Vi giver inspiration til, hvordan I kan løfte elevernes skrivelyst og skriveglæde fra 0.-10. klasse og gøre skrivningen sjovere og mere vedkommende for både elever og undervisere.
Hvordan kan vi gøre læsning meningsfuld for eleverne? Hvordan kan litteraturen ikke bare være noget, vi læser – men noget, vi bruger, bearbejder og skaber videre på?
For at give eleverne læseglæde og motivation skal de opleve, at læsning har en værdi – at den åbner døre til nye verdener, giver dem sprog til at udtrykke sig og kan bruges aktivt i deres egen skriftlige udvikling.
Hvordan kan vi bruge litteraturen som en katalysator for elevernes skriveglæde, sproglige udvikling og danskfaglige kompetencer? På dette praksisnære kursus får I en række konkrete idéer og metoder til, hvordan litteraturen kan være omdrejningspunktet for meningsfuld og engagerende undervisning i dansk.
Med afsæt i vores egen undervisning og mange års erfaring viser vi, hvordan litterære tekster kan inspirere eleverne til at skrive mere, dykke ned i sproget og arbejde analytisk, kreativt og reflekterende. Vi præsenterer en bred vifte af aktiviteter – fra korte, legende skriveøvelser til større skriveprojekter, der folder danskfagets kompetencer ud på en motiverende måde.
Kurset giver jer konkrete værktøjer til at styrke elevernes arbejde med tekstforståelse, fortolkning og skriftlighed – og hvordan I kan skabe en undervisning, hvor litteraturen ikke kun bliver læst, men også levet, skrevet og udforsket.
Hvordan kan vi gøre litteraturen mere levende for eleverne?
På denne workshop får I konkrete idéer til, hvordan fantasien, sanserne og kreativiteten kan bringes i spil i litteraturundervisningen. I vil opleve, hvordan eleverne kan læse, undersøge og producere tekster på en måde, der styrker deres motivation og engagement
Vi vil præsentere jer for litteratur, hvori der er en masse undervisningspotentiale og I vil gå hjem med mange praksisnære ideer til at se nye veje ind i litteraturundervisningen, hvor eleverne læser, undersøger og producerer tekster. Eleverne skal opleve, at arbejdet med at analysere og fortolke tekster bliver mere levende og motiverende for dem.
I får litteraturen helt tæt på, og der vil være tid til at afprøve og udforme forskellige greb til undervisningen, som I kan tage med hjem og bruge i morgen.
Vi ønsker gennem vores egen erfaring med praksisnære greb og eksemplariske forløb at give jer gode forslag til, hvordan I med enkelte ændringer og justeringer i jeres undervisning kan give jeres elever en oplevelse, de ikke glemmer.
Litteraturen skal mere end bare læses, den skal mærkes.
Hvordan skaber vi en rød tråd i skriveundervisningen fra indskoling til udskoling? På denne praksisnære workshop får I konkrete metoder og aktiviteter, der understøtter elevernes skriveudvikling gennem hele skoleforløbet.
Skrivning er mere end at formulere ord på papir – det er en måde at tænke, udtrykke og forstå verden på. Eleverne skal udvikle deres evne til at tilpasse tekster til formål og modtager, uanset om de arbejder med håndskrift i indskolingen, eksperimenterer med kreative tekster på mellemtrinnet eller skriver analytisk og reflekterende i udskolingen.
På workshoppen får I:
- Inspiration til at skabe en sammenhængende skriveundervisning på tværs af klassetrin.
- Konkrete skriveaktiviteter, der understøtter elevernes udvikling fra begynder- til rutineskriver.
- Værktøjer til at integrere fælles sprog, skriveformål og progression i årsplaner.
Ved at skabe en tydelig sammenhæng i skriveundervisningen sikrer vi, at eleverne gradvist styrker deres skrivefærdigheder og oplever skrivning som en meningsfuld og motiverende del af deres skolegang.
Læsefællesskaber er sociale fællesskaber, hvor man læser sammen og deler oplevelser, tanker og refleksioner over det læste. De spiller en central rolle i arbejdet med at styrke elevernes læsemotivation og skabe lyst til at læse – sammen med andre.
På dette kursus får I idéer til, hvordan I kan organisere læsefællesskaber i både klassen og PLC – med fokus på elevmedbestemmelse i valg af bøger og aktiviteter. Vi ser også på, hvordan forældre kan inddrages i organiseringen, så læsning bliver en naturlig del af både skole- og hjemmeliv.
Vi skal bane vejen for læselysten ved at engagere de voksne omkring eleverne – lærere, forældre og andre gode folk – som læsende rollemodeller. Når voksne viser, at læsning har betydning i deres eget liv, bliver det lettere for børn og unge at spejle sig i det og opleve læsning som noget meningsfuldt.
I får konkrete idéer og materialer, der understøtter og styrker de læsende rollemodeller, og inspiration til levende og kreativt litteraturarbejde, hvor eleverne engageres i teksterne og får lyst til at læse, dele og udfolde sig i fællesskab med andre.
Derudover sætter vi fokus på, hvordan man kan arbejde med skolens læsekultur, så den i højere grad afspejler og understøtter et positivt læsesyn hos eleverne. Gennem små greb og synlige initiativer kan læsning gøres til en fælles værdi, der lever på tværs af fag, årgange og voksne.
Vi tilbyder danskfaglige kurser til alle klassetrin i grundskolen.
Med mange års undervisningserfaring, læremiddels udgivelser og danskvejlederuddannelse i bagagen tilbyder vi oplæg, workshop, konferencer, CFU kurser og vejledningsforløb på skoler.
Indholdet kan variere, men inden for danskfagets kompetencer og rammer. Vi rammesætter og planlægger forløbet sammen med jer ud fra jeres ønsker og behov.
Varigheden kan være fra 2 til 6 timer eller flerdages kurser.
Læs mere om de forskellige workshop her.
Litteratur til danskfaget
Tølløsevej 44
4340 Tølløse, Danmark
kontakt@litteraturtildanskfaget.dk
CVR nr. 38871122
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få inspiration til litteratur og undervisning i danskfaget.