Interrail

To unge mennesker, som kæmper med deres dæmoner, sætter sig ved et tilfælde over for hinanden i et tog. Begge er de på vej væk, men væk fra hvad og hvor er de på vej hen?

I INTERRAIL møder vi Helena og Junuz, der møder hinanden i toget mod Hamburg. De har begge købt en interrailbillet og er på vej hver deres sted hen. 

Der går ikke langt tid efter, at toget har forladt Hovedbanen før Junuz’ frembrusende facon og provokerende spørgsmål irriterer Helena, da han kommer for tæt på. Alligevel bliver hun draget mod ham og ser glimt af den person, der måske gemmer sig bag facaden.

Begge gemmer de på en historie, som har sendt dem ud på en rejse, der undervejs tager en anden og uventet drejning.

Både Helena og Junuz mærker presset og forventninger fra omgivelser i forhold til at træffe de fornuftige (voksne)valg.

Mange unge kan sikkert nikke genkendende til følelsen af at føle sig presset og utilstrækkelig.

Helena reagerer ved at cutte sig selv, og Junuz lever livet farligt om natten ved at triansurfe. 

Bogen er skrevet med de to jeg-fortællere Helena og Junuz, der skiftevis fortæller i nutid og i datid. Bogen kan læses fra 8.kl. og rummer mange forskellige interessante vinkler, som tager udgangspunkt i elevernes erfaringsverden og derved bliver nærværende for dem.

Roman kan også lægge op til at arbejde med fx. familieforhold, modsætninger, menneskehandel, identitet og krig.

TIP: Hvis der er mulighed for det, så lad eleverne læse starten af bogen på en togstation, så de får en sansebaseret læsning med, forhåbentlig, en større læseoplevelse.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *